Tahir Efendi ve Nef'i


17. Yüzyıl Divan şairlerinden Nef'i ile Tahir Efendi'nin arasındaki aşağıda paylaşacağım beyit savaşını duymuşsunuzdur. O kelime oyununu bir kez daha hatırlayalım ya da bilmeyenler öğrensin.

Tahir Efendi,Nef'i ye köpek manasına gelen "kelp" sözcüğünü kullanmıştır. Nef'i de cevabı aşağıdaki gibi vermiştir.

Tahir efendi bana kelp demiş
İltifatı bu sözde zahirdir
Malikî benim mezhebim zira
İtikadımca kelp tahirdir.


Açıklaması;

Tahir efendi bana kelp (köpek) demiş.
İltifatı bu sözde aşikârdır, bellidir, açıktır.
Benim mezhebim Malikîdir.
İnancıma göre, Malikî mezhebine göre kelp (köpek) tahirdir. (Tahir: Temiz).


Son satıra dikkat;
Malikî benim mezhebim zira
İtikadımca kelp tahirdir.

Burada öyle bir kelime oyunu dönüyor ki; Maliki mezhebine göre "kelp"in temiz(tahir) olduğunu söylediği şeklinde algılayabilirsiniz. Aynı zamanda da "Tahir köpektir" de diyor olabilir. Bu kelime oyununa hayran olmamak elde değil.

0 Yorum Karalandı. 'Karalamak' için tıkla:

Blog Widget by LinkWithin

Copyright © 2009 - Karalama Defterim - Tüm Hakları Saklıdır ve kartalizma_okan 'a aittir
Yazılan "bi kaç kelam" a saygı göstererek aktif bağlantı adresi vermeden kopyalama yapmayınız. Blog en iyi Google Chrome ile sonuç verir.